Vanliga frågor & svar

Nedan har vi listat de vanligaste frågorna som vi brukar få, om du saknar svar på dina funderingar kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig! 

 

  Order & Beställning

Har min beställning gått igenom?
Svar: I samband med att du slutfört din beställning får du en orderbekräftelse till den e-post adress du angivit vid beställningstillfället. Kolla även din skräppost så att den inte har hamnat där, om du mot förmodan inte har fått någon orderbekräftelse vänligen kontakta kundservice.
Hur levererar ni beställda varor?
Svar: Varor levereras alltid kostnadsfritt med post hem till dig. Mindre beställningar går med vanliga brev medan större beställningar skickas med Postnord Varubrev, mypack home small eller collect som du sedan får lösa ut hos närmaste ombud. 
Kan jag beställa varor till en anhörig?
Svar: Ja. Det går att få varorna skickade till en annan leveransadress är din. Du kan tyvärr inte välja Klarna som betalsätt då utan måste välja att betala med kort via Payson isådana fall. Du byter betalsätt genom att klicka på Betala med annat betalsätt? Klicka här! Högst upp till höger i kassan. 
Hur gör jag om jag har mottagit en skadad vara?
Svar: Om du har mottagit en skadad vara i din leverans är det viktigt att vi får reda på detta snarast möjligast efter leverans, kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Hur gör jag om jag saknar en eller flera varor i min leverans?
Svar: Kontakta kundservice eller använd dig av det här formuläret, välj 'Reklamation' och ange vilken produkt du saknar.
Kan jag avbryta eller ändra min beställning i efterhand?
Svar: Du kan avbryta eller ändra i din beställning så länge vi inte skickat den än. Vänligen kontakta kundservice så hjälper vi till att kontrollera status.
Jag glömde att fylla i min rabattkod vid beställningen. Vad gör jag?
Svar: Om du glömde att lägga till koden kan du enkelt kontakta oss med vilken rabattkod du ville använda. Om koden är giltig så kan vi hjälpa dig att applicera den på din order i efterhand.
Min rabattkod fungerar inte?
Svar: Kontrollera i första hand att du skrivit in rabattkoden korrekt och att koden fortfarande är giltig. Att rabattkoden inte fungerar kan annars bero på att du har varor i din varukorg som inte ingår i kampanjen. Observera att du inte kan inte använda en rabattkod på redan nedsatta varor.
Kan jag kombinera olika rabatter och erbjudanden med varandra?
Svar: Nej, det går inte att kombinera olika rabatter med varandra då det endast går att registrera en kod per beställning.​​​​​​
Vad menas med "beställningsvara"?
Svar: Är produkten en beställningsvara så betyder det att vi inte har produkten i lager. Dessa produkter går att beställa precis som vanligt men har längre leveranstid då de måste beställas från leverantören. Vi försöker alltid att skicka beställningsvaror så fort som möjligt men beroende på leverantör kan leveranstiden därför komma att variera.
Vart kan jag läsa om earstore.se Köp- och leveransvillkor?
Svar: Du kan läsa våra köp- och leveransvillkor här.
Vad menas med prenumeration?
Svar: Om du automatiskt vill få leverans av en produkt kan du välja att starta en prenumeration. Du väljer om du vill ha leverans varje månad, varannan månad eller varje kvartal. Produkten levereras omgående och sedan samma datum varje period tills du väljer att avsluta prenumerationen. Du kan avsluta den när du vill genom att kontakta vår kundservice senast vardagen innan ordinarie leveransdag. Priset på produkten kan ändras under prenumerationsperioden. Läs mer om prenumerationer här.


  Betalning & Faktura

Vilka avgifter tillkommer när jag handlar av er?
Svar: Vi erbjuder alltid fri frakt till alla våra kunder och inga dolda avgifter tillkommer.
Var är min faktura?
Svar: Vid köp som genomförts med Klarna kommer din faktura i samband med leverans att sändas till den e-post adress du angivit vid beställningstillfället. Om du inte får din faktura till din e-post, vänligen kolla din skräpkorg. Om den mot förmodan inte finns där, kontakta kundservice.
Vilka olika betalsätt finns det?
Svar: Betalning kan ske med Klarna, kortbetalning, eller via Payson.
Med Klarna erbjuder vi dig att betala din order först när du mottagit din beställning. En perfekt service som tillåter dig att kontrollera varorna innan du betalar för dem. Fakturan skickas till din angivna mailadress så fort försändelsen har lämnat vårt lager. När du valt Klarna Checkout som betalsätt kan du sedan själv välja om du vill betala med fakturan inom 14 dagar, om du vill skjuta på betalningen eller delbetala. Observera att när köpet väl gått igenom så kan betalning uteslutande ske till Klarna och vi kan inte påverka eller ändra betalsätt. Du kan även välja att betala med kort och vi tar emot de flesta vanliga kort. Här hittar du våra fullständiga betalvillkor. 

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett PaysonKonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea och Danske Bank. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här.
Ingår moms?
Svar: Moms är inkluderat i alla priser och inga extra avgifter tillkommer vid leverans inom Sverige. Momsen specificeras alltid i kassan samt på fakturan och orderbekräftelsen.


  Frakt & Leverans

Var är mitt paket?
Svar: När din beställning är packad och har lämnat vårt lager får du en leveransavisering till din e-post med en länk, så att du kan spåra ditt paket. Beställning som har en mindre vikt och värde skickas som varubrev och kommer att levereras direkt i din brevlåda. Leveranssätt varubrev är inte spårbart och kollinummer kommer ej att skickas. Har du valt leverans med Budbee, kommer du att få en länk via sms direkt från Budbee.
Hur lång tid tar det innan jag får min beställning?
Svar: Vår målsättning är att leverera inom 1 - 2 arbetsdagar. Vid högtider och hög belastning kan leveransförseningar förekomma.
Vilka leveransalternativ erbjuder ni?
Svar: Vilka leveranssätt som finns tillgängliga för dig beror på var du bor, när du fyller i ditt postnummer i kassan så ser du vilka alternativ du erbjuds.
✔ Postnord - Leverans inom 1-3 arbetsdagar, leverans sker i brevlådan. Vid större paket, levereras paketet till ett postombud där du får hämta ut det. Observera att earstore.se inte ansvarar för paket som levereras i en brevlåda.
✔ Hemleverans Budbee - Leverans inom 1-3 arbetsdagar, direkt till dörren under kvällstid (17:00-22:00). Fraktfritt vid köp över 899k annars är fraktavgiften 99 kr.
✔ Hämta direkt från vårt lager - Hämta din beställning hos oss på Bergkällavägen 23 i Sollentuna, helt kostnadsfritt. Leverans inom 1-2 arbetsdagar, du får ett mail när ditt paket finns redo att hämtas upp.
Hur gör jag om jag har mottagit fel vara i min leverans?
Svar: Om du har mottagit en felaktig vara i din leverans, kontakta kundservice så hjälper vi dig vidare.
Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Svar: Om du ej hämtar ut ditt paket och det kommer till oss i retur debiteras du 250 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Kan jag besöka Earstore?
Svar: Vi har ingen fysisk butik utan endast en webshop. Det går dock bra att hämta din beställning i vårt lager i Sollentuna. Ett mail kommer att skickas till dig när ditt paket är redo att hämtas.
Kan ni leverera till andra länder än Sverige?
Svar: Ja. Vid leverans utanför Sverige tillkommer dock fraktkostnader och vi tar då endast emot kortbetalningar. Till en början levererar vi endast till Danmark och Finland via hemsidan, vill du beställa med leverans till något annat land är du välkommen att kontakta oss på kundservice.
Vad händer om jag ångrar mig och vill lämna tillbaka produkten?
Svar: earstore.se tillämpar Distansavtalslagen och du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta under förutsättning att produkten är i oförändrat skick (dvs oanvänd, ej förstörd eller skadad). Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar. Här kan du läsa allt du behöver veta om aktuella Leverans- och köpvillkor.

 

  Retur & Reklamation

Kan jag returnera delar av min beställning?
Svar: Självklart går det bra! Notera att om du beställer varor som ingår i ett kombinationserbjudande och inte returnerar alla, faktureras du för den eller de varor som du väljer att behålla till ordinarie pris.
Har jag öppet köp på varor som jag har köpt i outlet?
Svar: Ja, vi erbjuder 14 dagars öppet köp och full bytesrätt på alla våra varor som är köpta på hemsidan, inklusive varor som är köpta från vår outlet.
Hur gör jag för att returnera eller byta en vara?
Svar: Distansavtalslagen ger dig som kund rätt att utan speciell anledning ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du mottagit varan. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp. Fyll i webformuläret och registrera din retur/ditt byte här och följ sedan instruktionerna. Från att din retur ankommit till vårt lager reserverar vi oss en hanteringstid på upp till 14 arbetsdagar för att inspektera produktens skick och registrera att produkten är returnerad. Så fort vi fått varan och skicket godkänts betalas dina pengar tillbaka med samma betalningssätt som vid köpet.
Kan jag returnera hygienprodukter?
Svar: Hygienprodukter (in-ear hörlurar, hörselsydd, batterier, domer, vaxfilter ect.) omfattas inte av ångerrätten då de inte kan säljas igen av hälso- eller hygienskäl. För dessa varor gäller ångerrätten endast om originalförpackningen/originalemballaget är oöppnat. 
Hur snabbt sker återbetalning vid godkänd retur?
Svar: När vi har godkänt din retur betalas dina pengar tillbaka med samma betalningssätt som vid köpet. Detta kan ta upp till 14 dagar. Du kommer att få ett mail från oss när vi har hanterat din retur och påbörjat en återbetalning. Har du betalat med kort/direktbetalning sätts pengarna in på det kort/konto du använde vid köpet inom ca 2-3 bankdagar. Om du betalat med faktura hos Klarna så kommer din faktura justeras.
Hur länge har jag rätt till ångerrätt & öppet köp?
Svar: Du har 14 dagars ångerrätt/öppet köp när du handlar hos oss. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan.

 

  Sortiment

Kan jag kontakta er om frågor uppkommer om hur produkterna fungerar?
Svar: Absolut. Ni är välkomna att kontakta oss på telefon, chatt eller e-post. Vi har legitimerade audionomer med lång erfarenhet av anpassningar av olika produkter och hjälpmedel. Använd gärna chatten som ni hittar nere i högra hörnet för snabba svar under kontorstid.
Säljer ni även hörapparater och individuella hörselskydd?
Svar: Ja det gör vi, via earstore klinik -  Sveriges första digitala hörselklinik. För mer information, klicka här.
Vilken kvalitet har de produkter som säljs på earstore?
Svar: Vi har valt att arbeta med de bästa leverantörerna av produkter och hjälpmedel. Vi följer hela tiden marknaden efter nya bra produkter. Vår ambition är mycket bra produkter till mycket bra priser.


  Medlem

Vilka står bakom earstore?
Svar: earstore.se drivs av det företaget AB Transistor Sweden som varit en av pionjärerna inom hörsel och hörteknik i Sverige. Du kan läsa mer om vårt arbete här, Om oss. Du är välkommen att höra av dig till oss både som privatperson och professionell. Vi levererar hörteknik och hörselskydd till både privatpersoner, hörselvård, företag och offentlig sektor. 
Hur beställer jag ett nytt lösenord
Svar: Om du aldrig har beställt på vår nya sida dvs din senaste inloggning var innan 2018-05-28 så kan du välj att skapa ett nytt konto genom att kryssa i rutan Skapa inloggningskonto när du genomför din beställning. Då skapas ett nytt konto och ett lösenord skickas till din epostadress. Har du du däremot skapat ditt konto efter 2018-05-28 så beställer du ett nytt lösenord genom att klicka på Logga In uppe i högra hörnet. Då öppnas en inloggningssida. Nedanför Epostadress och lösenord finns en länk som heter Jag har glömt mitt lösenord eller så klickar du på denna länk direkt: Jag har glömt mitt lösenord Där kan du fylla i din epostadress och klicka på Begär nytt lösenord. Då skickas ett epostmeddelande till dig med ett nytt temporärt lösenord som du sedan själv kan byta till något enklare när du loggat in. 
Mina gamla inloggningsuppgifter fungerar inte?
Svar: Du behöver inte dina gamla inloggningsuppgifter utan om du vill ha ett konto hos oss så klickar du i rutan "Skapa inloggningskonto" när du kommer till kassan så skickas ett nytt temporärt lösenord som du sedan själv kan ändra. Du behöver dock inte logga in för att handla utan kan handla som gäst. Fördelen med att skapa ett konto är att du kan se dina ordrar, ändra din adressuppgifter och i framtiden kommer det komma fler och fler funktioner för vad du kan göra
Hur behandlar earstore.se mina personuppgifter?
Svar:  Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med att vi hanterar din personliga information med största omsorg och i enlighet med GDPR, så att vi kan ge dig en positiv och relevant upplevelse för de tjänster och förmåner vi erbjuder. Läs gärna vår integritetspolicy där vi mer utförligt beskriver hur vi behandlar (t.ex. sparar) och skyddar dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har och hur du utövar dessa. Du hittar vår integritetspolicy på denna sida.
Hur avregistrerar jag mig från nyhetsbrevet?
Svar: Om du vill avregistrera dig från våra mejlutskick gör du det genom att klicka på avregistreringslänken som finns längst ner i nyhetsbrevet.

 

 Rådgivning

Hur vet jag vilka batterier jag skall ha till min hörapparat?
Svar: Olika batterier har olika färgkoder. Storlek 10 har färgkod gul, storlek 13 har färgkod orange, storlek 312 har färgkod brun och storlek 675 har färgkod blå. En komplett guide till vilken storlek som motsvarar vilken bland olika märken hittar du här earstore.se/info/horapparatsbatterier/
Vad är skillnaden mellan hörapparatsbatterierna, earstore och Rayovac EXTRA?
Svar:  Våra egna earstore hörapparatsbatterier har en lite lägre prestanda jämfört med Rayovac EXTRA. För dig som inte har starka hörapparater eller streamer ljud via tex TV och mobil rekommenderas dessa då skillnaden inte blir särskilt märkbar. För dig som kopplar hörapparaterna till olika hjälpmedel tex TV, kan våra egna batterier ha en kortare livslängd jämfört med Rayovac EXTRA.
Hur ska jag förvara mina batterier?
Svar: Batterierna är av typen Zinklufts batterier och bör förvaras i rumstemperatur. Undvik solsken och fuktiga miljöer. 
Klisterlappen på baksidan av batterierna ska ej tas bort förräns precis innan de ska användas, då borttagandet aktiverar batteriet. Om klisterlappen väl är borttagen går det ej att sätta dit klisterlappen igen för att stoppa förbrukningen. Oavsett om hörapparaten används eller inte så drar batteriet en liten mängd ström. Ta ej ur batterierna ur sin förpackning innan de ska användas. Förpackningen skyddar batterierna så att de inte oavsiktligt aktiveras. De får ej förvaras lösa tillsammans, då de kan aktiveras och batterierna förbrukas utan att användas. 
Hur vet jag vilken hörapparat jag har?
Svar: På din hörapparat kan det stå fabrikat, men det kan vara svårt veta exakt vilken modellbeteckning den har. Då kan bruksanvisning eller annan dokumentation från din audionom hjälpa dig att se vad hörapparaten heter och därmed hitta rätt tillbehör. Om ingen sådan dokumentation finns får du gärna ta en bild på din hörapparat och skicka den till oss via vår chattnere i högra hörnet eller skicka epost med den till oss. Vi kan då försöka hjälpa dig att identifiera din hörapparat. En annan utväg är att kontakta din audionom och be att få information om vilken hörapparatmodell du har. 
 
Vad är T- och MT-läge i en hörapparat?
Svar:  Det är en funktion i hörapparaten som gör att man kan ta emot ljud från produkter med hörslinga så man uppfattar ljud mer tydligt - exempelvis tal från TVn. Med denna funktion kan man också få tydligare ljud så man hör bättre i lokaler som är utrustade med hörslinga - exempelvis föreläsningssal, teater, bio m.m.
Hur aktiverar jag T- och/eller MT-läget i mina hörapparater?
Svar: Om det finns en programknapp på hörapparaterna så trycker man till den och man går då för varje tryck mellan de olika programmen. Olika hörapparater har olika många program och de brukar indikeras med olika typer av ljudsignaler i hörapparaten. Har man en slingmottagare på sig eller befinner sig i ett rum med fungerande hörslinga så kan man trycka på programknappen tills man hör ljudet från hörslingan - det hörs genom att man plötsligt upplever ett "direktljud" som låter tydligare.
Hur vet jag vilken dome jag ska?
Svar: Olika domer har olika syften och akustiska funktioner, som väljs utifrån vilken typ av hörselnedsättning man har.  Om du är osäker på vilken dome du ska ha rekommenderar vi dig att ta kontakt med din audionom. 
Du får gärna kontakta oss via vår kundservice så försöker vi hjälpa dig att lista ut vilken dome som passar din hörapparat. Vi har alla domer till alla hörapparatsmärken, du hittar dem via vår tillbehörsguide här.
Jag upplever att det är svårt att höra i vissa situationer - vad ska jag göra?
Svar: Du kan antingen börja med med att göra vårt frågebaserade hörseltest och få tips om olika typer av lösningar på detta problem. Du kan också snabbt komma i kontakt med en audionom hos oss och få inledande rådgivning om vilka möjligheter som finns.
Jag har hörapparater, men upplever ändå att det är svårt att höra i vissa situationer - vad ska jag göra?
Svar: Det finns hörselprodukter som kompletterar hörapparater och gör att du hör bättre i exempelvis möten med flera personer. Du kan också hitta inspiration i vår hörselguide.
För arbetet finns det möjligheter att få hörselprodukter bekostade av antingen Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Vi hjälper dig gärna och låter dig testa vad som passar dig bäst. Läs mer här. 
Jag har tinnitus - vad kan jag göra åt detta?
Svar: Tinnitus kan vara tecken på en begynnande hörselnedsättning. Här kan du läsa mer och få tips om hur du kan lindra din tinnitus.
Jag har en anhörig som har svårt att höra - bland annat TVn och när vi pratar. Finns det några bra lösningar?
Svar: Absolut! TV och samtal är väldigt vanligt att man upplever svårigheter att höra. För TV:n rekommenderar vi TV-hjälpmedel och för samtal så finns samtalsförstärkare. Under dagtid så kan du chatta med oss för att få hjälp direkt att hitta rätt produkt. Det går även bra att kontakta oss för att få en kostnadsfri rådgivning av någon av våra audionomer, kontakta oss här.


Senast uppdaterad: 2021-08-20

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter
Våra tjänster