Hur märker jag att min nära har en hörselnedsättning? När en person börjar påvisa tecken på hörselnedsättning är det oftast de anhöriga som först noterar detta. Vanliga tecken är att volymen på TV och radio är för hög för omgivningen, att man ofta frågar om eller att det uppstår missförstånd i kommunikationen. Plötsligt kan det vara svårt att hänga med situationer där det tidigare inte varit några problem. Det blir svårt att föra ett samtal i en sorlig miljö och det i sin tur kan leda till att personen med hörselnedsättning drar sig undan sociala aktiviteter.
Att inte ta en hörselnedsättning på allvar kan få konsekvenser utöver det som rör själva hörselupplevelsen. Det finns forskning som visar på koppling mellan obehandlad hörselnedsättning och bland annat högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar, balansproblem, demens, oro och depression. En obehandlad hörselnedsättning leder till ökad ansträngning i många situationer. Att inte höra orsakar stress och ibland ilska och frustration riktad både mot sig själv och sin omgivning. Hörselnedsättningen kan också leda till konflikter mellan nära anhöriga då den orsakar problem med den ömsesidiga kommunikationen.
Vad kan jag som anhörig göra? Det bästa man som anhörig kan göra är att hjälpa sin vän att ta tag i sitt hörselproblem. En liten knuff i rätt riktning kan vara till stor hjälp. Ett bra första steg är att boka tid på en hörselmottagning och göra ett hörselprov. Det kan vara bra att gå dit tillsammans. Dels för att vara med som stöd men också för att vara två som tar del av informationen som ges. En anhörig kan vara med och stödja och ha synpunkter men det kan också vara bra att tänka på att inte vara för påstridig och ”gå-påig”. Att påbörja en utprovning av hörapparater är inte alltid ett lättvindigt beslut och även om det är oumbärligt med stöd i processen så är det också viktigt att känna att man har situationen under kontroll och att motivationen kommer från en själv.
Ett annat tips till närstående är att ta reda på och informera om vilka hjälpmedel som står till buds för att underlätta i svåra lyssningssituationer. Både för hörapparatanvändare och andra finns många bra produkter som kan bidra till ökad livskvalitet. Det kan gälla ökat deltagande i social samvaro, att ta del av information via radio och TV men också rena säkerhetsaspekter som att höra när brandlarmet går eller när barnet gråter. Som anhörig eller närstående är viktigt att komma ihåg att ingen hörapparat ersätter hörseln fullt ut. Många hörapparatanvändare vittnar om att anhöriga påpekar att "nu när du har hörapparater borde du ju höra vad jag säger". Hörapparater hjälper en bra bit på vägen men med rätt hjälpmedel går det att nå så mycket längre.
TV och telefon
En hörselslinga till radio eller TV minskar risken för stark ljudvolym som kan störa omgivningen. Många sätter igång texttv för att underlätta vid tv-tittande men alla program är inte textade, då kan en stolslinga eller annat trådlöst tillbehör till TV underlätta. Telefonsamtal upplevs ofta som besvärligt. Då finns telefoner för användare både med och utan hörapparat. Ofta har telefonerna extra förstärkning och de går också att använda tillsammans med telespolen i hörapparaterna. Halsslinga eller andra trådlösa tilbehör till mobiltelefon kan också underlätta. Även normalhörande eller personer med lätt hörselnedsättning har ibland bekymmer med att höra vissa signaler och kan ha nytta av många av dessa hjälpmedel.
Samtal
Många får höra från sin anhöriga med hörselnedsättning att det kan var svårt att delta i samtal med flera personer. Ibland kan det till och med uppstå svårigheter i konversationer mellan bara två personer. Då är det mycket viktigt att tänka på kommunikationsstrategierna nedan. För enkel och smidig hjälp vid samtal finns olika typer av samtalsförstärkare och trådlösa tillbehör som externa mikrofoner. De överbrygger avståndet till talaren och kan vara till mycket god hjälp.
Säkerhet
Vi är alla angelägna om att våra anhöriga inte ska råka ut för något. Säkerheten är viktig och vid en hörselnedsättning finns risken att man missar brandlarm, telefonsamtal eller att det ringer på dörren. Då finns smarta system med sändare och mottagare som tydligt indikerar när det exempelvis ringer i telefon eller på dörr, ett fönster öppnas, någon står vid dörren eller när barnet behöver uppmärksamhet. Allt för att öka tryggheten både för den hörselskadade och de anhöriga.
Kommunikationsstrategier
Det finns mycket att göra för att underlätta kommunikation. Hörapparater och andra hjälpmedel är en viktigt del men även andra faktorer påverkar möjligheten till goda samtal. Exempelvis vet vi att en stor del av kommunikationen sker utan ord, dvs vi läser varandras uttryck och kroppsspråk. Samtal underlättas genom att vi kan se munnen och ansikte på den som talar. Därför är det viktigt att man inte vänder sig bort, håller handen för munnen eller talar till varandra från olika rum. Annat att tänka på är god belysning och akustik. Det är lättare att uppfatta samtal i en miljö med god belysning och mattor och gardiner som dämpar eko än i ett dunkelt rum med kala väggar där ljudet studsar. En mycket viktig faktor när det gäller hur vi uppfattar tal är hastigheten på talet, att tala långsamt och tydligt underlättar enormt för personen med nedsatt hörsel.
En annan viktig sak att tänka på är att påkalla uppmärksamhet innan man säger något. Exempel på detta kan vara att lägga handen på axeln på den man talar till eller att inleda med att säga vederbörandes namn. Då minskar risken för att behöva upprepa det man nyss sagt. Om hörapparater och kommunikationsstrategier inte räcker till finns en mängd olika hjälpmedel som kan användas både med och utan hörapparat för att underlätta hörandet i olika miljöer.
För frågor och kostnadsfri rådgivning är du välkommen att kontakta oss på earstore, vi har legitimerade audionomer som gärna hjälper dig med dina funderingar och bistår med information angående hörsel, hörselnedsättningar, tinnitus och hörselprodukter.